אפליה בין עובדים לעובדות בישראל

תביעת לשון הרע בבית הדין לעבודה

מדינת ישראל, מדינה הידועה בהיסטוריה העשירה ובמגוון התרבותי שלה עשתה צעדים גדולים בקידום השוויון והגיוון במקום העבודה. עם זאת, למרות מאמצים אלה, האפליה בין עובדות ועובדות נותרה בעיה מתמשכת במדינה. הפער בטיפול ובהזדמנויות בין שני המגדרים ניכר בהיבטים שונים של מקום העבודה, לרבות הצעות עבודה, משכורות וקידום.

אחת הדוגמאות הבולטות לאפליה בישראל היא השכר הבלתי שוויוני בין עובדים לעובדים. לפי דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השכר הממוצע של עובדת בישראל נמוך בכ-20% מזה של עובד. הפער הזה בולט עוד יותר בענפים מסוימים כמו מגזר ההיי-טק, שבו השכר הממוצע של עובדת יכול להיות נמוך ב-40% מזה של עובד. הפער הזה נובע ממספר גורמים, כולל שיטות עבודה מבוססות מגדר, הזדמנויות מוגבלות לקידום, והתמדה של תפקידים מגדריים מסורתיים במקום העבודה.

במאמץ לטפל בנושאים אלו, יושמו בשנים האחרונות מספר יוזמות ותכניות. כך למשל, ממשלת ישראל הטמיעה מכסות לייצוג נשים בתפקידי מנהיגות, וכן הקימה תוכניות לתמיכה בנשים בקריירה שלהן. בנוסף, מספר חברות במגזר הפרטי יישמו מדיניות שמטרתה לקדם שוויון מגדרי, כגון סידורי עבודה גמישים ותוכניות חונכות.

עם זאת, למרות מאמצים אלה, האפליה בין עובדות ועובדות נותרה בעיה מתמשכת בישראל. על מנת לטפל בבעיה זו, חשוב להמשיך ולקדם ולתמוך ביוזמות המקדמות שוויון מגדרי במקום העבודה. זה יכול לכלול אמצעים כמו תוכניות הכשרה לעובדים ומנהלים להעלאת המודעות להטיה לא מודעת ולחשיבות הגיוון וההכלה, כמו גם פיתוח מדיניות ותכניות שמטרתן לקדם את קידום נשים בקריירה שלהן.

בנוסף, חשוב גם לעסוק בשיחות מתמשכות על אפליה מגדרית במקום העבודה כדי לקדם שינוי תרבותי ולטפל בכל החסמים שנותרו לשוויון. במסגרת זו חשוב לעודד נשים לדבר על חוויותיהן, ובכך לקבל נקודות מבט חדשות על הסוגיה.

אפליה בין עובדים לעובדות בענף ההייטק

תעשיית ההיי-טק נחשבת לרוב כמגזר המוביל במונחים של חדשנות וקידמה, אך למרות המוניטין שלה כענף חדשני, היא ממשיכה להיאבק בסוגיות של אפליה מגדרית. נשים שעובדות בהייטק נתונות לרוב לשכר לא שוויוני, לאפשרויות קידום מוגבלות ולסביבת עבודה עוינת שנשלטת על ידי עמיתים גברים. אפליה זו משפיעה לא רק על חייהן והקריירה של נשים בהייטק, אלא יש לה גם השלכות רחבות יותר על התעשייה.

אחת מצורות האפליה המשמעותיות ביותר שעומדות בפני נשים בהייטק היא שכר לא שוויוני. למרות שלעיתים קרובות יש להם את אותם כישורים ואחריות עבודה כמו עמיתיהם הגברים, נשים משתכרות לעתים קרובות פחות מגברים. מחקר שנערך על ידי המרכז הלאומי למשפטי נשים מצא שנשים העובדות בתעשיית הטכנולוגיה מרוויחות באופן ניכר מגברים בתחום.  סוגיה נוספת איתה מתמודדות נשים בהייטק היא היעדר הזדמנויות לקידום. למרות שהן מהוות חלק ניכר מכוח העבודה

לסיכום, אפליה בין עובדות ועובדות נותרה בעייתית בישראל וחשוב להמשיך לטפל בבעיה זו באמצעות שילוב של יוזמות ממשלתיות, מדיניות המגזר הפרטי, הכשרת עובדים וכמובן הטמעת נורמות של שוויון. באמצעות  קידום שוויון בין המינים במקום העבודה, נוכל ליצור סביבת עבודה מכילה ומגוונת יותר שתועיל לכולם, ללא הבדל מגדר.

רועי סבג, עורך דין דיני עבודה בחיפה

עורך דין רועי סבג מתמחה בייצוג עובדים ומעסיקים בדיני עבודה בתביעות של עבודה במנוחה שבועית. עו”ד סבג מייצג את לקוחותיו בהליכים משפטיים בבית הדין לעבודה בחיפה ובכל רחבי הארץ. משרדנו מייצג את לקוחותיו במסירות רבה ודואג להם במקצועיות ויעילות. זקוקים לייעוץ משפטי ולעורך דין דיני עבודה – אנא צרו עם משרדנו קשר בטלפון  04-625-0000.

 

כתבות קשורות