משבוע הבא מהפכה בשוק העבודה: הנפקת אישורי מחלה בלי לפנות לרופא

בתחילת ספטמבר הקרוב, שוק העבודה בישראל צפוי לחוות שינוי דרמטי עם כניסתן לתוקף של תקנות חדשות המאפשרות לעובדים לקבל אישורי מחלה מקופות החולים ללא צורך בחתימת רופא. החל מה-1 בספטמבר 2024, התקנות שאושרו לאחר שנים של דיונים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ייכנסו לתוקף, במטרה להקל על העומס המוטל על רופאים ולהפוך את התהליך לקבלת ימי מחלה לפשוט ומהיר יותר.

מהות השינוי וכיצד זה יעבוד?

התקנות החדשות יאפשרו לעובדים לקבל תעודת מחלה מקופת החולים מבלי לפגוש רופא, בהתאם למספר תנאים והגבלות. כך למשל, בקופת חולים כללית הסבירו כיצד המערכת החדשה תעבוד:

  • הגשת בקשה: הבקשה לאישור מחלה תוגש דרך אתר האינטרנט של קופת החולים, אפליקציה או באמצעות מוקד טלפוני.
  • הנפקת האישור: האישור יופק אוטומטית תוך כ-15 דקות מרגע הגשת הבקשה ויהיה זמין באזור האישי המקוון של המטופלים.
  • הגבלות: המטופל יוכל לקבל אישור מחלה עבור עד 4 ימי מחלה בכל פעם, ועד 4 אישורים נפרדים בשנה.

סוגי תעודות מחלה בהתאם לתקנות:

  1. תעודת מחלה דיגיטלית ללא חתימת רופא: תעודה זו תונפק על ידי מערכת דיגיטלית של קופת החולים, ללא צורך בחתימת רופא. השירות יהיה זמין בקופות החולים שיבחרו להקים את המערכת הזו, ותחסוך את הצורך בפנייה לרופא.
  2. תעודת מחלה רגילה לאחר ביקור רופא: תעודה זו תמשיך להיות מונפקת כבעבר לאחר ביקור רופא, בין אם באופן פיזי ובין אם בשיחת טלפון או בהתכתבות. התעודה יכולה לכסות יותר מארבעה ימי מחלה, בהתאם לצורך.
  3. תעודת מחלה למקרים חריגים ללא ביקור רופא: תעודה זו תינתן במקרים רפואיים חריגים כפי שייקבעו על ידי משרד הבריאות, כגון חולים אונקולוגיים פעילים, מטופלי דיאליזה, חולים במחלות זיהומיות הנדרשים לבידוד, חולים עם דיכוי חיסוני משמעותי, מצבים רפואיים הקשורים בהיריון (כמו שמירת היריון) ועוד.
  4. תעודת מחלה קצרה בחתימת רופא: תעודה זו תאפשר לעובד לקבל אישור מחלה של עד ארבעה ימים, ללא צורך בביקור פיזי אצל רופא. עם זאת, התעודה תהיה חתומה על ידי רופא.

הרקע לתקנות והחששות

ביום 20.6.2024 פורסם ברשומות תיקון לתקנות דמי מחלה (נהלים לתשלום דמי מחלה), התשל”ז-1976. מטרת התיקון היא להפחית את העומס על מערכת הבריאות הציבורית, לקצר תורים ולייעל את השירות הניתן לציבור. התקנות נועדו להקל על רופאי המשפחה, שמקדישים כיום זמן רב למתן אישורי מחלה. עם זאת, ישנם חששות בקרב המעסיקים כי השינוי יביא לניצול יתר של ימי מחלה ולהיעדרויות לא מוצדקות מהעבודה.

מגבלות והבטחת שימוש הוגן

התקנות כוללות מספר מגבלות שנועדו למנוע ניצול לא הוגן של ימי המחלה:

  • מגבלת כמות האישורים: ניתן להנפיק תעודות מחלה דיגיטליות עד ארבע פעמים בשנה, ולתקופה מצטברת של עד עשרה ימי מחלה בשנה.
  • תעודות בתוך תקופה קצרה: תעודות שהונפקו בתוך שבעה ימים רצופים ייחשבו כאישור אחד.
  • ביקורת: במקרים שבהם יש למעסיק ספק לגבי תעודת מחלה שהונפקה ללא חתימת רופא, הוא רשאי לדרוש מהעובד להיבדק על ידי רופא, והעובד מחויב להיענות לכך.

השפעות על שוק העבודה והבריאות

משרד הבריאות והמעסיקים מעריכים כי התקנות החדשות יפחיתו משמעותית את העומס במרפאות, ויאפשרו לרופאים להקדיש זמן רב יותר לטיפול במקרים רפואיים מורכבים. כמו כן, העובדים ייהנו מתהליך פשוט ונגיש יותר להנפקת אישורי מחלה, מבלי הצורך לצאת מהבית או לעמוד בתורים במרפאה.

בסופו של דבר, התקנות החדשות משנות את יחסי העבודה והבריאות בישראל, ומדגישות את הצורך באיזון נכון בין צרכי העובדים לאינטרסים של המעסיקים. זהו צעד נוסף לקראת מערכת בריאות דיגיטלית ויעילה יותר, המספקת שירותים מותאמים לצרכי הציבור.

רועי סבג ושות’ – משרד לדיני עבודה בחיפה

רועי סבג ושות’ מתמחה בייצוג עובדים ומעסיקים בהליכים משפטיים בבתי הדין לעבודה. משרדנו מייצג את לקוחותיו בפריסה ארצית – במסירות רבה ודואג להם במקצועיות ויעילות. זקוקים לייעוץ משפטי ולעורך דין דיני עבודה – אנא צרו עם משרדנו קשר בטלפון 04-625-0000

כתבות קשורות