חוקר פרטי – מעקב אחרי עובד

חוקר פרטי על עובד

האם למעסיק מותר לשכור שירותים של חוקר פרטי כדי לעקוב אחרי עובד?

אין מניעה לשכור שירותים של חוקר הפרטי בעת ניהול ההליך בבית הדין לעבודה, כדי לערוך בירורים שונים שיוכלו לשמש עורך דין דיני עבודה שמייצג את המעסיק. לפיכך קבע בית הדין לעבודה כי דו”ח של חוקר פרטי הוא בגדר ראיה נוספת.

מתי שוכרים חוקר פרטי בדיני עבודה?

לעיתים כשהמעסיק חושד שעובדו מועל בכספי החברה ופוגע בקניין המעסיק או במקרים בהם העובד מועל באמון המעסיק, לדוגמה: זיוף  מסמכים, פתיחת עסק מתחרה בזמן עבודה, גניבת לקוחות, הוצאת מחלה פיקטיבית ועוד. במקרים אלו ובמקרים נוספים כדאי לפנות לחוקר פרטי שיחקור ויבחן את התנהלות העובדים.

מה בנוגע להוצאות החקירה?

בנוגע להשבת ההוצאות שהיו למעסיק בגין מעשי העובד (הוצאות של החוקר ו/או של עורכי דין), קבע בית הדין הארצי לעבודה כי כאשר עלות הוצאות חוקר פרטי הוכחה במסמכים והיא סבירה אל מול נסיבות וסכומי הגניבה וחיונית כדי לחשוף את מעשה הגניבה, ניתן לחייב את העובד בהוצאות אלו.

ע”ע 47156-06-14 אלמונית חברה בע”מ – אלמונית, מיום 26.11.2017.

עדות החוקר בהליך המשפטי

המעסיק רשאי להוכיח טענותיו באמצעות הדו”ח של החוקר הפרטי ובאמצעות עדות של החוקר הפרטי באולם בית הדין לעבודה.

דוגמאות לשימוש בחוקר פרטי בעבודה:

עובד שלח אישור מחלה למעסיק אולם המעסיק חשד שמדובר באישורי מחלה מזויפים. נוכח זאת גייס המעסיק חוקר שמצא שהעובד הלך ללימודים במכללה בימי מחלה. באותו עניין קבע בית הדין לעבודה כי מכיוון שאישורי המחלה שהוצגו עוררו אצל המעסיק חשד שהם אינם משקפים את מצבו של העובד לאשורו, הפניה לחוקרים הפרטיים נעשתה “לשם הגנה על עניין אישי כשר“. 

במקרה אחר, סבר המעסיק כי סוכן מכירות מוכר מוצרים לטובת חברה מתחרה בזמן שעות העבודה. ואכן החוקר הפרטי ששכר המעסיק גילה שמידי כל יום, במשך כשעה שלמה, מוכר העובד מוצרים עבור חברה מתחרה.

האם העובד צריך לתת את הסכמתו בכתב לחקירה בידי חוקר פרטי?

תקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אתיקה מקצועית), כמו גם הקוד האתי לחוקרים פרטיים של לשכת החוקרים הפרטיים, אינם מחייבים את החוקר הפרטי לציין בכתב את הסכמתו של הנחקר לחקירתו על ידו:

 “(ו) חובת זהירות והגינות בניהול חקירה

כללי

חוקר פרטי חב אחריות כלפי הציבור לנהל חקירות ברמה הולמת של זהירות, במקצועיות, במצפוניות ובדרכי חקירה ישרות, כשרות והוגנות.

חובות לגבי מושאי חקירה

חוקר פרטי יתייחס למושא חקירה בכבוד, בדיסקרטיות ומתוך התחשבות בצרכיו, ההתייחסות למושא חקירה תהיה הולמת, לא מאיימת ומתוך הכבוד הראוי לו.

חוקר פרטי לא יעשה מעשה, שממנו ניתן להסיק שאדם הוא מושא חקירה, אלא אם הדבר נדרש לצורכי החקירה.

איסור יצירת מצב בתחבולה אסורה

חוקר פרטי לא יפעל באופן אקטיבי ליצירת המציאות שאותה הוא רוצה לתעד בחקירתו. אין בכך כדי למנוע מחוקר פרטי ליצור תנאים או להשתמש בסיפורי כיסוי לגיטימיים, שיאפשרו לו לתעד את המציאות והמצב האמיתי, ובלבד שהכל נעשה על פי דין

איסור תחבולה שיש בה מניפולציה רגשית

חוקר פרטי לא ישתמש בתחבולה שיש בה מניפולציה רגשית של אדם, המנצלת חולשה שלו ויוצרת מצב של תלות רגשית”.

משרד עורכי דין דיני עבודה רועי סבג  –  ייצוג עובדים ומעסיקים בבית הדין לעבודה

עורך הדין רועי סבג ייצג את עובדים כמו גם מעסיקים בתיקי דיני עבודה מורכבים וקשים בכל הנושאים הקשורים לדיני עבודה. עורך דין סבג בקיא בעניין מעקב אחר עובד באמצעות חוקר פרטי. הניסיון המשפטי שצבר מעניק למשרד עורכי דין רועי סבג יתרון משמעותי בייצוג בבתי הדין לעבודה, שכן עורך הדין רועי סבג מכיר לעומק את המערכות, החשיבה ודרכי הפעולה בתביעות דיני עבודה  והוא ידע למנף ידע וניסיון זה. 

משרד עורכי דין רועי סבג מוביל בתביעות דיני עבודה – עובדים ומעסיקים. משרדנו מייצג את לקוחותיו במסירות רבה ודואג להם במקצועיות ויעילות.

 אם אתם זקוקים לייעוץ משפטי ולעורך דין דיני עבודה בחיפה, אנא צרו עם משרדנו קשר בטלפון  04-625-0000.

כתבות קשורות